Lokalhistorisk Forening
for Gislev, Kværndrup og Ryslinge Sogne

Lokalhistorisk Forening søsatte i foråret 2011 dette projekt.

Formålet med projektet er at få samtlige ejendomme i såvel by som på land i de tre sogne, som foreningen dækker, fotograferet (digitaliseret). I første omgang er det ikke tanken at medtage nye udstykninger (parcelhuskvarterer) i de tre hovedbyer. Materialet vil herefter blive sammenholdt med gl. fotos, som Lokalhistorisk Arkiv råder over, og en kort historie om ejendommen skrives i forbindelse med digitaliseringen.

Ud over at forening og arkiv på den måde kan sikre samtlige ejendommes historie for eftertiden, vil der også være mulighed for at låne det til brug ved arrangementer i det enkelte lokalområde fx. byvandringer, festuger, festivaller osv., hvis der er interesse for det.

Projektet er tidsmæssigt ikke afgrænset, men foregår løbende og færdiggjorte resultater vil blive oplyst på hjemmesiden.

Førgende personer arbejder pt. i de enkelte områder:

Oversigt over områderne

Sogn By Område F Ansvarlig
Gislev Gislev
Gislev gl. Fjellerup
Gislev Holme
Gislev Lamdrup
Gislev Ravndrup
Gislev Sandager
Kværndrup Kværndrup Svendborgvej x Edvin Larsen
Kværndrup Kværndrup Bryggerivej, Kalkbrænderivej, Toftevej og Kirkevej   x Edvin Larsen
Kværndrup Kværndrup Nyborgvej   x Edvin Larsen
Kværndrup Kværndrup Bøjdenvejen og Banepladsen   x Edvin Larsen
Kværndrup Kværndrup Odensevej   x Edvin Larsen
Kværndrup Kværndrup Industrivej, Nyvej, Smedevej og Glasmestervej   x Edvin Larsen
Kværndrup Kværndrup Stationsvej, Tværvej, Mellemvej og Vinkelvej  (x)  Edvin Larsen
Kværndrup Kværndrup Vængevej  (x) Edvin Larsen
Kværndrup  Kværndrup Vestermarken, Odensevej 44 og 46 og Spidshuset i Bleget   x Edvin Larsen
Kværndrup Kv. Vænge Kv. Vænge, Mullerupvej (nr. 1-16), Filipsgyden og Dyrebjergvej x Edvin Larsen
Kværndrup Kv. Vænge Fallevej, Mullerupvej (17-35) og YdersteTværvej (x) Edvin Larsen
Kværndrup Egeskov Bukgårdsvej og Holmegyden   x Edvin Larsen
Kværndrup Egeskov Bøjdenvejen, Egeskovgade, Grønnebjergvej, Sundsgårdsvej og Bøgegyden  (x) Edvin Larsen
Kværndrup Gultved Alle ejendomme i området   x Edvin Larsen
Kværndrup Trunderup Alle ejendomme i Trunderup by (privat regi-uden for Lokalhistorisk Forening)   x Kurt Jørgensen
Ryslinge Ryslinge Alle ejendomme i den gl. del af Ryslinge by   x Runa Fjeldstad
 Ryslinge Fjellerup  Alle ejendomme i Fjellerup Stationsby    x   Per Hanfgarn
 Ryslinge Lørup   Alle ejendomme i området    Runa Fjeldstad

F: Færdiggjort område     (x): har ansvaret for området    x: har færdiggjort området

Den digitale fotografering er startet i de tre hovedbyer og ønskes udbredt til alle områder i de tre sogne:

I følgende områder mangler vi "fotografer", som kunne tænke sig at indgå i dette projekt:

Gislev Sogn: Fjellerup (gl.), Holme, Lamdrup og Ravndrup.

Evt. interesserede kan henvende sig til Edvin Larsen (edlon@mail.dk eller 6227 1788)

Et medlemskab af Lokalhistorisk Forening er en støtte til det lokalhistoriske arbejde i den tidligere Ryslinge Kommune

Hjemmeside fra e-hjemmeside.dk